23.01.2008

 

Kuopio näyttävästi esillä Matkamessuilla

 
”Ehdottomasti onnistunein Kuopion esiintyminen Matka-messuilla. Olemme nyt löytäneet hyvän tavan tuoda Kuopio painoarvonsa mukaisesti esille vuoden ehdottomasti suurimmassa matkailualan tapahtumassa Suomessa”, näin kuvaa markkinointipäällikkö Kaija Lipponen MATKA 2008 tunnelmia.

Markkinointipäällikkö Kaija Lipponen Kuopion Matkailupalvelu Oy:stä kertoo, että onnistumiseen vaikuttaneita asioita oli monia.

- Yksi sellainen on Kuopion esiintyminen Kuopiona eikä osana jotakin aluetta, jolloin Kuopion markkinoinnin kärjet saatiin näkyvämmin esille. Toinen merkittävä ja onnistunut ratkaisu oli valita osastoksi valoisa ja selkeä, nykyaikaisuudesta viestivä tyylikäs osasto. Upeat värit ja uskomattoman kaunis järvimaisemamme loistivat osastolla olleista kuvanäytöistä, joissa pyöri tasokas Kuopio-messu-tv. Lisäksi kaikki Kuopion osaston näytteilleasettajien edustajat olivat ilo silmälle sekä tyylikkäiden Kuopio - Parempi niin -T-paitojen että iloisen ilmeen ansiosta.

Valtion asuntorahaston ylijohtaja Hannu Rossilahti vieraili Kuopion osastolla

Kuopion Matkailupalvelu Oy:n markkinointipäällikkö Kaija Lipposen seurassa valtion asuntorahaston ylijohtaja Hannu Rossilahti (vas.) ja Kuopion asuntotoimenjohtaja, Saaristokaupungin projektipäällikkö Hannu Harjunheimo.

Lipposen mielestä Kuopion esiintuominen matkailupalveluja laajemmalla sisällöllä oli oikea valinta. Myös messujen ammattilaispäivän markkinoinnin ammattilaisilta saadun palautteen mukaan monet pitivät teeman valintaa onnistuneena.

- Olemme ilmeisen menestyksellisellä tiellä teeman Saaristokaupunki Kuopio kanssa. Tästä on hyvä jatkaa entistä parempien messuesiintymisten sarjaa mentäessä kohti huippuvuotta 2010, jolloin ovat Kuopion Asuntomessut, Lipponen toteaa.

Löydä oma Kuopiosi –kilpailu kiinnosti kävijöitä

Löydä oma Kuopiosi –kilpailu kiinnosti kävijöitä

MATKA-messujen Kuopion osastolla aktivoitiin messukävijöitä oman Kuopio-matkan suunnitteluun Löydä oma Kuopiosi –kilpailulla. Matkasuunnitelman sisältävät kilpailulipukkeet osallistuvat päivittäin arvontaan ja voittaja sai palkinnoksi suunnittelemansa Kuopio-loman.

Messuilla edustettuina olivat muun muassa Kuopion kansainvälinen viinijuhla, Kuopion Roll Risteilyt/Lakeland Lines Oy, Kuopio Maraton, Finland Ice Marathon, Mäkihypyn Maailmancup, Puijo, Perhepelipuisto Hoksopoli, Sokos Hotelli Puijonsarvi, Kylpylähotelli Rauhalahti, Kuopion Musiikkikeskus, Saaristokaupunkiprojekti sekä Terve Kuopio.

Yksi Kuopion uutuuksista messuilla oli Lemmenlomat, joita on myyty syyskuusta lähtien jo yli kolmesataa kappaletta. Tapahtuma.tv tapasi markkinointipäällikkö Kaija Lipposen matkamessuilla. Kts. Kaija Lipposen haastattelu: www.tapahtuma.tv.

Kuopion osaston isäntänä toimi näyttelijä, laulaja Sami Kojonen

Kuopion osaston isäntänä toimi näyttelijä, tanssiorkesteri Vaihtoaskeleen laulusolisti Sami Kojonen, joka viihdytti messuyleisöä myös laulamalla. Kojosen lisäksi pianobaarin tunnelmaa osastolle loi pianisti Jasse Varpama.

Messujen kävijätyytyväisyys nousussa

Matkamessut kokosivat yhdessä Caravan-messujen kanssa yhteensä 84 812 kävijää Helsingin Messukeskukseen. Messuilla oli mukana yli 1100 näytteilleasettajaa.

TNS Gallupin tekemän kävijätutkimuksen mukaan messuvieraat tulivat ensisijaisesti tutustumaan uusiin – erityisesti ulkomaisiin - matkakohteisiin. Yli puolet kävijöistä suunnitteli messuilla myös kotimaan matkoja. Kävijät olivat myös entistä tyytyväisempiä messuihin. Yleisökävijöistä 94 % ilmoitti olleensa tyytyväinen messuihin ja sama luku ammattilaisten tutkimuksessa oli 90 %.

Raija Korhonen